keskiviikko 25. toukokuuta 2011

Sunnuntaina Plataniaksessa Osa 4

Me asuimme 3-4km:n päässä Haniasta Kato Daratsossa. Sunnuntaina maittavan hotelliaamiaisen jälkeen lähdimme Rantatielle katsomaan millä pääsisimme Plataniakseen, jonne oli meiltä 5-6km. Hotellikirjassa sanottiin, etteivät muut kuin paikallisbussit Haniaan aja. Istuskelimme pysäkillä; taksi pysähtyi ja tarjosi kyytiä kympillä Plataniakseen. Niinpä hyppäsimme meille harvinaiseen kulkuneuvoon ja ajoimme Plataniakseen. Haniasta länteen Rantatien varrella on kylä kylässä kiinni, ihan kuin Aurinkorannikollakin. Tiesimme etsiä Yläkylään vievää tietä ja lähdimme kiipeämään päämääränämme nähdä jostain nälöalaravintolasta koko kylä.

Kuva otettu paluumatkalla

Ylhäällä keskellä on Cosmos, jossa joimme kahvit. Kävin parvekkelta katsomassa, mutta en uskaltanut siellä olla ja pyysin Miehenkin tulemaan sieltä pois. Talon "renkipoika" kyllä siellä istui, mutta hän kertoi, ettei Boss, joka oli vanhempi nainen, myöskään uskalla sinne mennä. Parveke oli aivan tyhjän päällä.

Tässä näkymä suoraan merelle. Kentällä pojat potkivat innokkaasti palloa.

Tässä näkymää Cosmoksesta oikealle.

Tämän yksityislukaalin kuvasin jostain vähän alempaa.

Yläkylässä oli oma kirkko hautaismaineen. Ortodoksiset hautausmaat ovat värikkäitä valokuvineen ja kestokukkineen.

On siellä istutuksiakin, kuten tämä ruusu keskellä jotain pensasta.

Yläkylästä Alakylään kiemurtelevan tien varrella oli monia kauniita kukkivia puita ja pensaita.

Runsaat kukkapensaat ylsivät tien päälle.

Nämä puut, joiden nimeä en muista, leikataan keväisin tälläisiksi tyngiksi. Tämä Plataniaksen puu oli ainoa, jonka näin jo kukkivan.

Tottahan vanha tarhantäti bongaa päiväkodit! Vähän on värikkäämpää kuin meillä.

Puutarhakaupan portti oli auki!

Myös jo aika isoja puita saa ostaa.

Tämä on Oleanteri. Meilläkin oli kotona äidillä; hän sai siitä myrkytyksen, kun oli haava käsivarressa ja se osui lehteen kukkia kastellessa. Näitä on istutettu varsinkin isompien tien reunoille maaseudulla. Lampaat ja vuohet eivät syö näitä ja pysyvät pois teiltä!

Virvoittelimme vähän aikaa Plataniaksessa uimarannalla eväinemme. Istuimme oikein aurinkotuoleilla eikä kukaan tullut peräämään maksua!

Aivan ihania Bougainvilleja oli siellä täällä. Tämä taitaa olla Agia Marinasta, joka on rantakylä Plataniaksesta Haniaan päin.
Kävelimme kuumassa säässä kilometreittäin. Istahdimme bussipysäkille juomaan. Bussi pysähtyi ja rahastaja tuli ihan ulos asti kysymään, mihin olemme matkalla! Vanha bussikuski varmaan näki, että tuo muori on kyydin tarpeessa. Ja niin ajelimme kotikyläämme.
(Mä olen punainen, en niinkään hikoile. Paitsi kuumissa aalloissa, joita on ollut jo yli 13v!!!)

Plataniaksessa oli monessakin ravintolassa ilmoitus illan jääkiekko-ottelusta, mutta kun se alkoi niin myöhään, niin emme voineet jäädä sinne. Huomenissa matkaseura tiesi kertoa, että kotikylässäkin olisi ollut ottelu nähtävissä. Tuloksen sain heti ottelun päätyttyä kahdelta lapseltani tekstiviestillä. Kotona olemme ottelun katsoneet Koti-Anviasta. Hurraa!!!